رژیم غذایی مدیترانه ای بطور کلی به عنوان بهترین رژیم غذایی در سال 2020 انتخاب شد

دوم  ژانویه 2020 - برای سومین سال متوالی، رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان بهترین رژیم غذایی در رتبه بندی های سالانه "اخبار ایالات متحده و گزارش جهانی" معرفی شد.

در سال 2018 ، رژیم مدیترانه ای در کنار رژیمDASH (رویکردهای رژیمی برای جلوگیری از فشار خون بالا) مقام اول را بصورت اشتراکی کسب کردند. هر دو بر میوه جات، سبزیجات و غلات کامل تمرکز دارند. رژیم کتوژنیک نیز که یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی است، دوباره در نظرسنجی سالانه مقام خوبی را بدست آورد.

آنجلا هاوپ، مدیر مسئول بهداشت و درمان این انتشارات، می گوید: ترتیب رژیمهای غذایی در فهرست امسال "جای تعجب ندارد" ، زیرا شامل رژیم های غذایی بسیاری است که قبلاً نیز به عنوان رژیم های برجسته مطرح بودند. او می گوید: رژیم های غذایی مرسوم و مد روز معمولاً در این لیست یافت نمی شوند، زیرا کارشناسان به دنبال برنامه های رژیمی هستند که توسط تحقیقات محکم و پرقدرتی حمایت شده باشند.

رتبه بندی رژیمها برای دهمین سال متوالی انجام می شود. کارشناسانی که برای این رتبه بندی، امسال از سوی U.S. News انتخاب شدند، 35 برنامه ی رژیم غذایی را رتبه بندی نمودند، درحالیکه در سال گذشته رتبه بندی برای 41 برنامه ی رژیم غذایی انجام گردید. علاوه بر بهترین دسته بندی کلی رژیمهای غذایی، کارشناسان رتبه ی برنامه های رژیمی را بر اساس موارد زیر اعلام کردند:

•         بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن

•         بهترین رژیمهای غذایی تجاری

•         بهترین رژیم های غذایی برای کاهش سریع وزن

•         بهترین رژیم های غذایی برای تغذیه سالم

•         آسان ترین رژیم های غذایی برای دنبال کردن

•         بهترین رژیم ها برای افراد مبتلا به دیابت

•         بهترین رژیم ها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی

•         بهترین رژیمهای غذایی گیاهی

هیئت کارشناسان انتخاب شده شامل کارشناسان شناخته شده ی ملی در زمینه های رژیم غذایی، تغذیه ، چاقی ، روانشناسی مواد غذایی، دیابت و بیماری های قلبی بودند. آنها هفت معیار را در نظر گرفتند، از جمله آسانی تبعیت از یک برنامه ی غذایی، توانایی آن در کاهش وزن کوتاه مدت و طولانی مدت، کامل بودن مواد غذایی موجود در آن، ایمنی آن و پتانسیل های آن برای پیشگیری و مدیریت دیابت و بیماری های قلبی. از کارشناسان همچنین خواسته شد كه هرگونه توصیه یا اظهار نظر ویژه ای را كه مفید می دانند، بیان كنند.

برندگان برای سال 2020:

برترین ها بطور کلی: رژیم مدیترانه ای مقام اول را بدست آورد و پس از آن:

•         رژیم های flexitarian(عمدتا گیاهی) وDASH ، مقام دوم را بدست آوردند

•         WW (سابقا با نام Weight Watchers شناخته می شد) در مکان چهارم قرار گرفت، این امتیاز به غذاها اختصاص می گیرد، هر چه گزینه های مغذی بیشتری داشته باشند امتیاز کمتری دارند.

بهترین رژیمهای کاهش وزن: WW مقام اول را دریافت کرد و در ادامه:

•         حجمی یا Volumetrics(تأکید بر غذاهای کم کالری اما سیر کننده) و یک رژیم وگان (بدون گوشت و بدون لبنیات) مقام دوم را بدست آوردند.

•         رژیم Flexitarian مقام چهارم را کسب کرد.

بهترین رژیم های تجاری: WWمقام اول و پس از آن:

•         رژیم Jenny Craig،(وعده های غذایی کم کالری، همراه با مشاوره و پشتیبانی)

•         رژیم غذایی Nutritarian،(غذاهای مملو از مواد مغذی، کم کالری)

بهترین رژیم های کاهش وزن سریع:  رژیم HMR(شیکهای جایگزین وعده های غذایی[1] به همراه میوه و سبزیجات) در مقام اول قرار گرفت و پس از آن:

•         رژیم Optavia(ترکیبی از غذاها و محصولات سالم به نام "Fuelings")

•         چهار رژیم غذایی :WW ، جنی کریگ ، اتکینز (کم کربوهیدرات) و کتوژنیک یا رژیم غذایی کتو(پرچرب ، کم کربوهیدرات) در مقام سوم قرار گرفتند.

بهترین رژیم های غذایی برای خوردن سالم: رژیم مدیترانه وDASH مقام اول را بطور مشترک کسب کردند، و در ادامه :

•         رژیم انعطاف پذیر(Flexitarian)

•         رژیم غذاییMIND (ترکیبی از برنامه هایDASH و مدیترانه ای ؛ هدف از آن تقویت سلامت مغز است).

آسان ترین رژیم های غذایی برای دنبال کردن: رژیم مدیترانه ای اول شد، و پس از آن:

•         رژیم انعطاف پذیر(Flexitarian)

•         رژیم های غذاییWW وMIND در مقام سوم.

بهترین رژیم های غذایی برای دیابت: رژیم غذایی مدیترانه ای در مقام اول، و به دنبال آن چهار رژیم غذایی در مقام دوم قرار گرفتند که عبارت بودند از:

•         DASH

•         انعطاف پذیر

•         رژیم غذایی کلینیک مایو (تأکید بر میوه ، سبزیجات ، تحرک)

•         رژیم گیاهی

بهترین رژیمهای غذایی سالم برای سلامت قلبی: رژیم های غذایی اورنیش (دارای مقادیر کم چربی ، کربوهیدراتهای تصفیه شده و پروتئین حیوانی) در مقام اول قرار گرفت و پس از آن:

•         رژیم مدیترانه ای

•         DASH

بهترین رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان: رژیم غذایی مدیترانه ای در مقام اول قرار گرفت و پس از آن:

•         رژیم انعطاف پذیر یا Flexitarian

•         رژیم های غذایی اورنیش، گیاهی و نوردیک بطور مشترک در مقام سوم قرار گرفتند.Nordic ، که اخیرا در این لیست قرار گرفته است، بر مصرف ماهیها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز دارد.

رژیمهایی که در پایین لیست قرار گرفتند

شماره 35 در لیست کلی، رژیم Dukan بود که کربوهیدراتها را محدود کرده و بر پروتئین تأکید می کند. اگرچه رژیم کتوژنیک بعنوان بهترین رژیم در کاهش وزن سریع، در لیست قرار گرفته بود، اما در فهرست بهترین رژیمها بطور کلی در رده 34 قرار گرفت. رژیم غذایی" Whole 30"، در مقام 33 قرار گرفت، در این رژیم برای مدت 30 روز مصرف شکر، الکل ، غلات و لبنیات ممنوع است. کارشناسان این رژیم ها را برای طولانی مدت بسیار محدود و ناپایدار دانستند.

دکتر Molly Devine، مدیر تغذیهtrumacro Nutrition ، نماینده ی KetoLogic و بنیانگذارEat Your Keto  می گوید: بسیاری از افراد به اشتباه رژیم کتو را انجام می دهند. رژیم کتوژنیک به دلیل نتایج سریع آن برای کاهش وزن و بهبود انرژی، در سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما متأسفانه وبلاگ های اینترنتی، گروه های فیس بوک و تأثیرگذار در رسانه ها، بسیاری از افراد را به روش اشتباهی به این رژیم غذایی هدایت می کنند.

یک رژیم کتوژنیک صحیح به معنای عدم وجود هیچگونه کربوهیدرات و سبزیجات، و مصرف مقادیر نامحدودی چربی اشباع یا مقدار نامحدودی شیرین کننده های مصنوعی نیست. به عنوان یک متخصص تغذیه موافقم که روشی که فرهنگ پاپ در گرفتن رژیم کتوژنیک توصیه می کند روشی پایدار نیست یا در دراز مدت سالم نیست، اما یک مداخله ی غذایی کتوژنیک به خوبی فرموله شده با کمک یک پزشک متخصص، از جمله یک متخصص تغذیه می تواند کاملاً تأثیرگذار باشد و در بهبود سلامتی، کاهش وزن، فعالیتها شناختی موثر باشد و در درازمدت پایدار باشد و سلامت فرد را تهدید نکند.

نظرات مستقل

سایت WebMD، از دو متخصص تغذیه مستقل درخواست کردیم تا در مورد یافته ها و رتبه بندی ها اظهار نظر کنند.

دکتر Connie Diekman، متخصص تغذیه ، مشاوره غذایی و تغذیه در سنت لوئیس و رئیس سابق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید: من با این فهرست موافقم اما تعجب نکردم. همه ما می دانیم که رژیم های غذایی که باعث حفظ سلامتی شما می شوند، مواردی هستند که متعادل هستند و این همان چیزی است که شما در بالای لیست مشاهده می کنید.

دکتر Jocelyn Harrison، متخصص تغذیه در لس آنجلس می گوید: "لیست 2020" هیچ تغییر بزرگی نسبت به سال گذشته ندارد. رژیم هایی که در بالای فهرست هستند مشابه با سال گذشته است و همگی بر مقدار زیادی میوه و سبزیجات مبتنی هستند.

انتخاب منطقی بر اساس این فهرست

دکتر Haupt می گوید: مردم باید از رتبه بندی ها و اطلاعات عمیق ما استفاده کنند تا بهترین رژیم را متناسب با سلامت و هدف خود بیابند. من به مردم توصیه می کنم که در مورد هدف خود بیاندیشند، خواه بخواهند مثلاً قبل از یک رویداد در آینده، خوب به نظر برسند یا مثلاً مایل به جلوگیری از ابتلای خود به بیماریها باشند.

به گفته وی، قبل از انتخاب، به ویژگی های رژیم غذایی توجه کنید. از خوتان سوال کنید که آیا می توانید این برنامه را اجرا کنید؟ آیا برای تهیه غذاهای موجود در برنامه باید وسایل فانتزی زیادی خریداری کنید؟

او می گوید: در مورد هر برنامه ی غذایی بیشتر مطالعه کنید تا ببینید چقدر محدود کننده است. او می گوید: شما نیازی به جدا کردن کل گروه های مواد غذایی ندارید و در بسیاری از رژیمهای غذایی برتر، شما کاملاً آزادی مصرف کوکی یا شیرینی مورد علاقه ی خود را در صورت تمایل دارید.

او می گوید: رژیم های غذایی مرسوم ، لزوماً رژیم های سالمی نیستند. به عنوان مثال، رژیم کتوژنیک بسیار مرسوم است و متخصصان ما می گویند که این یک انتخاب بسیار بد است.

توصیه هریسون برای انتخاب یک برنامه غذایی این است: شما باید برنامه ای را انتخاب کنید که می تواند شما را خوشحال کند و متناسب با ترجیحات ذائقه، سبک زندگی و اهداف شما باشد. او می گوید: از خود بپرسید که چه برنامه ای را می توانید برای برنامه بلند مدت ادامه دهید. او پیشنهاد می کند چند مورد را انتخاب کنید، سپس با یک متخصص تغذیه در مورد آنها مشورت کنید.

دیکمن می گوید: در فهرست امسال 10 رژیم برتر را ببینید، شاید رژیم های غذایی که در انتهای فهرست قرار گرفته اند به کاهش وزن سریع شما کمک کنند اما سلامتی شما را تضمین نمی کنند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/923311

 



[1]meal replacement shakes